9 اشتباه رایج در بک لینک سازی
سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو همیشه روندی در حال تغییر بوده است. روش هایی که تا سال گذشته بدون هیچ مشکلی به کار گرفته شده و بازدهی داشتند، امروز یا بی اثر شده اند یا حتی سایت را درگیر کاهش رتبه و جریمه می کنند.
از سوی دیگر روش هایی جدید از سوی برخی فعالان این حوزه معرفی می شود که چندان اصولی و دقیق نیستند. و برخی برای رقابت در به دست آوردن مشتری بیشتر اقدام به دادن تضمین (با هزینه بالا) برای رتبه وب سایت می کنند که از نظر فنی و اخلاقی صحیح نمی باشد. چون رتبه را موتورهای جستجو به طور نسبی مشخص می کنند و تنها می توان برای کسب رتبه بهتر تلاش کرد بدون اینکه تضمینی برای به دست آوردن آن وجود داشته باشد.
درباره روش های غلط در سئو و بک لینک سازی زیاد صحبت شده است. اما آن چیزی که باید در نظر داشت این است که یک فاکتور به تنهایی نمی تواند بر روی سئو تاثیر گذاشته یا آن را تخریب کند. تصور کنید بک لینک سازی بدون تولید محتوا، یا محتوا و بک لینک های کم کیفیت، شاید بهتر است بگوییم که مجموعه این فاکتورها یا چند مورد آن ها با هم است که می تواند بر روی سئو تاثیر منفی بگذارد. با این حال برای یک کمپین سئوی موفق باید هر آنچه از دستمان بر می آید بدون اشتباه برای سئو انجام دهیم.
مثلا در بک لینک سازی Domain Authority سایتی که در آن لینک ساخته می شود اهمیت دارد. اما سوال این است که تا چه اندازه؟ آیا دامنه هایی که سایت ما پایین تر هستند برای سئوی ما بد هستند؟ مسلما نه، اما دامنه ایی ضعیف که اسپمی هست چرا!
نداشتن برنامه
بسیاری تصور می کنند با رساندن رتبه وب سایت به صفحه اول کار سئو پایان می پذیرد. اگرچه سایتی که بتواند به چنین جایگاهی دست یابد به راحتی رتبه آن کاهش پیدا نمی کند اما باید توجه داشت که معیار رتبه بندی سایت برای گوگل مفید بودن آن برای کاربران است. بنابراین چه از نظر تولید محتوا و چه بک لینک سازی باید توجه داشت که باید به عنوان یک برنامه نگهداری به طور مدام ادامه پیدا کند.
در این رابطه بد نیست این نکته استراتژیک اشاره کنم که لازم است در سئو گاهی پروفایل های لینک رقبای خود را نیز بررسی کنید. مانیتور فعالیت های آن ها می تواند به شما راه های متفاوتی را برای بدست آوردن لینک و شدت رقابت آن ها به شما بیاموزد.
ساخت بک لینک های زیاد در کوتاه مدت
اینکه وب سایتی بک لینک های زیاد داشته باشد نه تنها ضرر ندارد بلکه بسیار هم عالی است. اما درباره اینکه این لینک ها در چه مدت زمانی به دست آمده اند آیا مسئله ایی وجود دارد؟ هم آره و هم نه.
به عنوان یک قانون سر انگشتی اگر لینک های با کیفیت در مدت زمان کوتاهی برای یک سایت ایجاد شوند بسیار عالی است و مشکلی برای سئو ایجاد نمی کند.
اما مسئله آنجاست که لینک های زیاد در مدت کوتاهی ایجاد شوند، در این صورت این بک لینک ها حالت اسپمی پیدا می کند و نه تنها برای سایت مفید نبوده بلکه ممکن است سایت شامل جریمه های گوگل نیز شود. برای همین تبلیغاتی که 100 لینک را با قیمتی نازل به شما پیشنهاد می دهند برای یک سایت مانند خرید اسلحه برای خودکشی است.
بک لینک سازی بدون تولید محتوا
مشکل دیگر در رابطه با بک لینک سازی این است که اکثر سایت ها فراموش می کنند که فلسفه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو چیست. بدون محتوا چه چیزی برای موتورهای جستجو بهینه سازی می شود؟ توجه داشته باشید که به قول عهده ایی بک لینک سازی حتی جز سئوی خاکستری به حساب می آید، چون وب سایت باید محتوایی داشته باشد که خود به خود لینک و مخاطب جذب کند.
بنابراین لازم است تولید محتوا را به اندازه بک لینک سازی جدی بگیرید حتی بیشتر، چون در نهایت این محتوا است که بازدید کننده دائمی را برای سایت ایجاد و نگهداری می کند.
بدست آوردن لینک به جای بک لینک سازی
در واقع محتوای وب سایت باید به گونه ایی باشد که به طور طبیعی کاربران اینترنت و وب سایت به مطالب آن لینک یا رفرنس بدهند. اگر ما به موضوع سئو به این شیوه نگاه کنیم، اگرچه کار به نظر بسیار سخت تر به نظر می آید اما با اندکی خلاقیت و سرمایه گذاری می توان به پاداشی دو چندان دست پیدا کرد. یعنی سعی کنیم محتوایی تولید کنیم که کاربران از آن استفاده کرده و درباره وب سایتی که آن را فراهم کرده با هم صحبت کنند. این موضوع در سایت هایی تخصصی زیاد دیده می شود. همه ما سایت هایی را می شناسیم که برای یافتن سوال هایمان یا اخبار به جای جستجوی گوگل مستقیم به آن مراجعه می کنیم. ساختن برندی به این قدرت اگرچه هزینه بر است اما مطمئنا با ارزش خواهد بود.
حتی لینک های nofollow هم تاثیر دارند
این بسیار عادی است که عده ایی به سایت شما لینک بدهند اما این لینک از نوع nofollow باشد. بنابراین انتظار می رود هر وب سایتی درصدی از این نوع لینک ها را داشته باشد. از سوی دیگر گوگل نام برند ها را در اینترنت شناسایی کرده و پیگیری می کند. اینکه نام تجاری سایت شما در فضای اینترنت در محل های مختلف تکرار شود، مزیتی مهم برای سئو است. در مقابل اگر برای سایت شما در مدت بسیار کوتاهی تعداد زیادی بک لینک ایجاد شود و هیچ کدام از آن ها nofollow نباشند این روند غیر طبیعی است.
ساخت لینک در سایت های غیر مرتبط
شنیده ایم که بک لینکی هایی با ارزش هستند که از سایت های معتبر و مرتبط به دست آیند. اما این بدان معنا نیست که همه لینک های شما باید از سایت های مرتبط باشند. درصدی لینک از سایت های غیر مرتبط نیز برای هر سایتی طبیعی است. حتی اگر وب سایت شما دارای بک لینک از سایت های اسپمی باشد تا حدی طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که ما در هر سایتی اقدام به بک لینک سازی کنیم.
بک لینک سازی روی ساختار نا مناسب
بک لینک سازی کار آسانی نیست. تولید محتوا و سپس ساخت بک لینک با کیفیت برای آن زمان و هزینه بر است. اما ساخت لینک برای وب سایتی که ساختار لینک داخلی درستی ندارد به نوعی هدر رفت این سرمایه گذاری است. برای بهره برداری حداکثر باید بهترین بک لینک های شما به صفحاتی از وب سایت اشاره کنند که صفحات بیشتری با آن در ارتباط هستند. پس نه تنها باید ساختار وب سایت حالتی از گراف های طبقه بندی شده داشته باشد بلکه مانند لینک به صفحه اول یا سر شاخه گراف می توان به Crawler ها اجازه داد که به سایر صفحات وب سایت نیز دسترسی پیدا کنند.
حذف بک لینک اسپمی اشکالی ندارد؟
همانطور که گفتم سئو نیاز به نگهداری دارد. علاوه بر بک لینک سازی مدام، لازم است که پروفایل بک لینک های یک وب سایت حداقل سالی دو بار بررسی شود. در این بررسی شما قطعا به بک لینک های اسپمی بر خواهید خورد. لازم است که شما به طور تدریجی اقدام به حذف این بک لینک های مضر نمایید. اما چگونه؟ قبل از حذف هر لینکی لازم است که شما اقدام به ایجاد یک برنامه مدام برای تولید محتوا و لینک کنید. یعنی دو ماه قبل از حذف هر لینک دو لینک با کیفیت برای سایت خود ایجاد نمایید. در این وضعیت می توان بدون آسیب احتمالی به رتبه وب سایت پروفایل لینک سایت را به شدت بهبود داد.
ساخت لینک در دایرکتوری ها
این مورد نیز یکی از نکات منع شده در ساخت بک لینک است. اما باز هم اگر ساخت این نوع لینک ها متعادل باشد مشکل چندانی پیش نمی آید. اما زمانی که بک لینک سازی ما تنها به این نوع سایت ها محدود شود، نمی توان انتظار موفقیت از این نوع استراتژی را داشت.
چه کاری نباید انجام دهید
در سئو و بک لینک سازی مهم تر از آنکه بدانید که چه کاری باید انجام دهید این است که از خود بپرسیم چه کاری نباید انجام دهیم. مثلی هست که می گوید: خرده اطلاعات چیزهای خطرناکی هستند. خرده اطلاعات یعنی اینکه شما فکر کنید با دانش اندک می توانید بیماری را مداوا کنید در حالی که احتمال اینکه به وی آسیب بزنید بیشتر است.
گاهی قرار دادن یک تگ برای صفحه، یک لینک در وب سایت، ساخت بک لینک در سایت های مضر می تواند تاثیر چشمگیری بر روی ترافیک وب سایت داشته باشد. بنابراین هیچگاه بدون مشورت با کارشناسان سئوی وب سایت خود اقدام به کار بروی سایت خود نکنید.