گوگل ترافیک جستجو ارگانیک را حذف کرد حالا سئوکاران چه می کنند؟
ما سئوکاران بسیار به گوگل متکی هستیم. اما متاسفانه تصمیمات اخیر گوگل کار را برای ما دشوار تر از همیشه کرده است. منظورم این است که وقتی که گوگل ترافیک جستجو ارگانیک را حذف می کند، ما چه باید انجام دهیم؟
20 سالی است که از عمر گوگل می گذرد. هر ماه یا حداقل هر فصل گوگل تغییراتی داشته است. تا سال گذشته گوگل هربار ترافیک ارگانیک بیشتری را می فرستاد اما این روند امروز رو به کاهش است. تا این اواخر همیشه فرصت های زیادی در جستجوی گوگل وجود داشته است، اما بخاطر تغییرات اخیر سئو بسیار دشوار تر شده است. و این به این معنا نیست که آن ها جستجو های کمتری دریافت می کنند یا سهم خود را در بازار از دست داده اند. وب سایت ماز سعی کرده به این موضوع بپردازد، من هم سعی می کنم ساده این موضوع را برای شما توضیح دهم.
تغییرات بزرگ گوگل در سئو چه بوده
فراوانی جعبه های پاسخ: شما یک سوال را جستجو می کنید و گوگل نه تنها لزوما یک feature برجسته را ارائه می دهد که می تواند یک کلیک را برای شما به ارمغان بیاورد بلکه جعبه ای است که واقعا به سوال جستجوگر پاسخ می دهد، که به طور مستقیم از خود گوگل یا مجموعه ای از کارت ها فهرستی همه چیزهایی را که فرد ممکن است به دنبال آن باشد (موضوعات مرتبط و یا جزئیت بیشتر) را نمایش می دهد. یعنی نیاز کاربر به وارد شدن به سایت به شدت کاهش با این پاسخ کاهش می یابد.
گوگل بیش از گذشته کاربران را به فضای مخصوص تجاری مانند پروازها، کاریابی و محصولات هدایت می کند. همه این جستجو ها که امروز به این فضا هدایت می شوند در گذشته فرصت هایی برای وب سایت ها بودند که امروز دیگر وجود ندارند. بنابراین کاربر دیگر برای یافتن اطلاعات نیازی به کلیک کردن در صفحه نتایج جستجو ندارد. چون گوگل در این فضا به جستجوی آن ها پاسخ می دهد.
ما برای اولین بار در ماه آگوست- نوامبر سال گذشته شاهد کاهش ترافیک ارگانیک در یکماه بر اثر تغییرات گوگل بودیم (طبق اطلاعات Jumpshot). البته این آمار مخصوص آمریکا بوده ولی نکته مهم این است که برای اولین بار ما شاهد آن بوده ایم. این کاهش مقدار ترافیک خیلی زیاد نبوده، بلکه تنها چند درصد، و حتی نسبت به سال های گذشته بیشتر است. در اینجا نکته مهم این است که ما برای به دست آوردن حجم ترافیک بسیار بیشتری کار کرده ایم. برای همین کاهش ترافیک با این شرایط خیلی عجیب است.
نتایج رتبه صفر: ابتدا این نوع نتایج را گوگل حذف کرد اما دوباره ما شاهد آن هستیم. یعنی اگر شما برای پرواز یا ساعت یک شهر در گوگل جستجو کنید به شما در یک جعبه کوچک نتیجه را نمایش می دهد. سپس در زیر آن شما تبلیغات Adwords و پس از آن تازه چند لینک از وب سایت ها را مشاهده خواهید کرد. که احتمالا شما نیازی به وارد شدن به این وب سایت ها نخواهید داشت چون پاسخ خود را در همان جعبه یافته اید. این یعنی فرصت کمتر برای به دست آوردن ترافیک.
نتایج جستجوی محلی نیز تقریبا نیاز به کلیک بر روی لینک وب سایت را از بین برده اند. دیگر نتایج جستجوی محلی بیش از پیش در گوگل نمایش داده می شود. اثری که این موضوع داشته این که بهینه سازی وب سایت موبایل و هم دسکتاپ را دیگر نمی توان به یک اندازه عالی انجام داد. بنابراین در جعبه ایی که برای نتایج محلی نمایش داده می شود، فرصت سایر وب سایت ها برای دریافت کلیک کاهش می یابد.
راه حل هایی برای دریافت ترافیک ارگانیک
خوب تا اینجا دید که چه تغییراتی در صفحه نتایج جستجو به وجود آمده که ترافیک ارگانیک را تحت تاثیر قرار داده است. حالا ما باید به این سوالات بیاندیشیم: ما در مقابل شرایط جدیدی که گوگل ایجاد کرده چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ چطور می توانیم وب سایت خود را در این شرایط بهینه سازی کنیم؟ به نظر می آید که در این وضعیت سه راه وجود دارد.
1- سرمایه گذاری برای تولید درخواست برای برند شما باضافه نام محصولات برند سازی شده به جهت مقابله با کاهش جستجو های غیر برندی
اولین راه حل بسیار جالب و قدرتمند است. بجای اینکه ما انرژی خود را به سرویس دهی تقاضاها متمرکز کنیم بر روی تولید تقاضا برای برند و محصولات برندسازی شده سرمایه گذاری می کنیم. خوب چرا این روش خوب کار می کند؟ بیایید تصور کنیم که من برای ابزارهای سئو در گوگل جستجو می کنم، صفحه نتایج جستجوی گوگل به من لیستی از مقالات درباره بهترین ابزارهای سئو ارائه می دهد. در واقع گوگل در جعبه ایی که با استایل کارت ها طراحی شده برند های مختلف ابزار سئو را نمایش می دهد. شاید وب سایت ماز یا وب تو نت در آن لیست نشده باشد. در هر حالت گوگل شانس دریافت کلیک را با نمایش این نوع نتایج کاهش داده است.
اما اگر برای وب سایت ماز یا وب تو نت یا هر وب سایت دیگر جستجو کنیم چطور؟ منظورم این است که ما می توانیم به هدف خود برسیم. مسلما ما می توانیم برای آن تلاش کرده و به رتبه بالایی برسیم. گوگل قطعا جلوی رتبه گرفتن با نام برند را نمی گیرد. گوگل در این حالت می داند کاربر به دنبال چیست و وب سایت آن برند مرکز توجه آن است. خوب اگر ما برای نام برند خود بیشتر از عبارت ابزارهای سئو درخواست ایجاد کنیم می توانیم در این رقابت پیروز شویم. شما می توانید این کار را از طریق محتوا سایت، شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیل انجام دهید. حتی از طریق جستجو شما می توانید برای برند خود تقاضا ایجاد کنید تقاضایی بیش از جستجوهای غیر برندی!
2- برای پلتفرم های بیشتری بهینه سازی انجام دهید
راه دوم این است که برای پلتفرم ها متنوعی بهینه سازی انجام دهید. معمولا youtube و Google Image نزدیک به نیمی از جستجو ها را به خود جذب می کنند. از طریق این دو ابزار کارهای بهینه سازی زیادی است که می بایست انجام شود. تصاویر امروزه اهمیت پیشین خود را از دست داده اند. امروز کاربر می تواند بدون وارد شدن به وب سایت پیش نمایشی از عکس را در نتایج جستجو مشاهده کند حتی می تواند تصویر را به صورت مستقیم از طریق Google Image مشاهده کند. Youtube نیز می تواند برای برند سازی و نمایش محتوای سایت بسیار مفید باشد. با کمک این روش ها است که ما می توانیم آگاهی از برند را بوجود آوریم.
از سوی دیگر ترافیک قابل توجهی از طریق شبکه های اجتماعی قابل دستیابی است. لینکدین، فیسبوک، توئیتر، پرینتست، اینستاگرام و غیره. این ها جاهایی هستند که شما می توانید برای مشاهده شدن محتوا و برند خود بهینه سازی انجام دهید.
3- محتوایی که گوگل نمایش می دهد را بهینه سازی نمایید
اگر شما اخیرا بخاطر تغییرات در نتایج جستجوی محلی فرصت دریافت ترافیک را از دست داده اید، به Google Business بروید و اطلاعات کسب و کار خود را در آن بهینه سازی نمایید. مسلما کاربران از اطلاعاتی که شما فراهم کرده اید راضی خواهند بود اما باز هم وب سایت شما کلیکی دریافت نخواهد کرد. ولی نگران این موضوع نباشید، شما از این فرصت استفاده می کنید که کاربرانی که علاقه به برقراری ارتباط با شما را دارند به راحتی بتواند به شما دسترسی یابند. توجه داشته باشید در نهایت سئو در صفحه نتایج جستجو اتفاق می افتد، پس ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم حتی در مواقعی که کلیکی سهم وب سایت نمی شود!
در رتبه صفر نتایج جستجو هنوز گوگل مقدار زیادی از تبلیغات Adwords را نمایش می دهد یعنی اگر به اهداف مشتری اشراف داریم، می توانیم از لیست های بازاریابی برای تبلیغات جستجوRLSA) ) استفاده کنیم. پس می توانیم ما از تبلیغات استفاده کرده و بهینه سازی را در راستای آن نیز انجام دهیم!
حتی بد نیست ما برای تولید محتوا هایی با رتبه صفر اقدام کنیم، درست است که باز هم کلیکی از این بابت دریافت نمی کنیم اما فرصت معرفی و دیده شدن در این جعبه ها را در آن خواهیم داشت. شاید در آینده ما از ایده و فکر گوگل برای کاربرد این feature ها بیشتر سود ببریم، چیزی که در آینده به آن پی خواهیم برد. پاسخ هایی که گوگل به کاربر می دهد چه صوتی و چه تصویری، آن ها را می توان در اسنیپت ها یا لیست کارت ها در جعبه های پاسخ ایجاد نمود.
در پایان نکته این است، با اینکه ما بر کارها و روش ها گوگل کنترل نداریم اما می توانیم بر آن ها اثر گذاری داشته باشیم، حتی اگر تمام اثر گذاری ما و حاصل دریافتی آن در همان صفحه نتایج جستجو متوقف شود.