طراحی سایت کاربر پسند و مطابق با نیاز مشتری چگونه است؟
اولین ویژگی در طراحی یک سایت توجه به نیاز کاربران و برآورده کردن انتظارات آنها از سایت می باشد.
با توجه به تغییرات در استانداردهای گوگل برای داشتن یک سایت حرفه ای علاوه بر زیبا سازی ظاهر سایت لازم است استانداردهای دیگری را نیز رعایت کنید. لازمه ی این کار داشتن دانش و تسلط کامل به استانداردهای روز دنیا در زمینه ی طراحی سایت و بکارگرفتن روش های طراحی در طول روند کار می باشد.
امروزه اکثر کسب و کارهای شرکتی و فروشگاهی و… برای شناسایی محصولات خود ، ارتباط با مشتری و فروش محصول دارای یک یا چند سایت اختصاصی می باشند. داشتن یک سایت به شما کمک می کند که در زمینه کاری پیشرفت کرده و موفق تر شوید. در وهله اول لازم است بدانیم یک سایت برای جذب مشتری جدید و نگهداشتن مشتری های پیشین چه خصوصیاتی را باید داشته باشد؟ اصول طراحی سایت چیست؟ چه عواملی در افزایش فروش سایت موثر است؟ و… ، برای یافتن پاسخ به این سوالات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
مهم ترین اصول طراحی سایت چیست؟
یک سایت باید به گونه ای طراحی شود، که هم بتواند هدفی که باعث شده سایت را بسازند، برآورده سازد. هم اینکه کاربران را با خود همراه ساخته و آنها را درگیر خود کند، به طوریکه زمان بازدید آنها از سایت افزایش یابد. در طراحی یک سایت لازم است به عنوان یک مشتری به سایت خود نگاه کنید، این کار باعث می شود بهتر بتوانید ایرادات آن را دیده و رفع نمایید و همچنین برای جذاب و کاربر پسند شدن سایت اقداماتی را انجام دهید. عواملی وجود دارد که به کار گیری آنها درطراحی سایت باعث می شود سایت شما به یک سایت خوب تبدیل شود. از جمله ریسپانسیو بودن، عملکرد، ثبات، رنگ ها، فونت، تصاویر و سادگی.
در صورتی که یک سایت به خوبی طراحی شده باشد، به اعتماد کاربران و تشویق آنها، به انجام مطالب گفته شده در سایت کمک می کند. ساختن یک تجربه کاربری خوب به گونه ایست که از نظر ساختار زیبا بوده و از کاربرد پذیری آن مطمئن شویم. در واقع وب سایت خوب به وب سایتی گفته می شود که کاربر پسند باشد.
قبل از هر کاری شما باید هدف خود از طراحی سایت را تعیین کنید. به این معنا که باید بدانید قرار است چگونه وب سایتی را طراحی کنید. به عنوان مثال نیازمند به طراحی سایت شرکتی برای یک شرکت، طراحی سایت فروشگاهی برای یک فروشگاه، طراحی سایت حرفه ای، طراحی سایت سفارشی، سایت سرگرمی، خبری، موزیک، چند رسانه ای و…هستید.
پس از تعیین هدف از طراحی سایت لازم است که دامنه را تعیین کرده و مقداری فضا که به آن هاست گفته میشود را خریداری نمایید. که میزان فضا بستگی به نوع سایت دارد، هر چه سایت به کیفیت بیشتری نیاز داشته باشد به هاست بیشتری هم نیاز دارد.
از دیگر موارد در اصول طراحی سایت نحوه قرار گیری عناصر می باشد. که آن هم انواعی دارد و با استفاده از کد نویسی ایجاد می شود. صفحه اصلی وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که جذاب بوده و دسترسی به بخش های مختلف آن راحت باشد. شما می توانید از سایت های مشابه الگو برداری کنید. صفحه ی اصلی هر سایت شامل سه بخش می باشد که در ادامه آنها را بیان می کنیم:
منو: مهم ترین بخش در هر وب سایت منو می باشد که کاربران با استفاده از آن می توانند به راحتی به بخش های مختلف سایت بروند و از آنها بازدید کنند.
هدر: در بالاترین بخش از صفحه اصلی منو می باشد، که در آن نام سایت نوشته شده و همچنین در این قسمت قابلیت جست و جو در سایت موجود می باشد. و میتوان یک پیام مهم را در این قسمت به نمایش گذاشت.
فوتر: در پایین ترین قسمت از صفحه اصلی فوتر قرار دارد، که با حرکت به سمت پایین تر دیده می شود.
طریقه ی کد نویسی در اصول طراحی سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اینکه بتوان کد ها را به گونه ای مرتب نوشت و آنها را در یک خط قرار داد، باعث افزایش سرعت در به کارگیری سایت می شود.
بسیار مهم است که مطالب موجود در وب سایت در ارتباط با نوع سایت باشند. در صورتی که این نکته رعایت نشود و مطالب موجود در سایت با خود سایت تفاوت داشته باشند و یا مطالب اندکی در سایت قرار دهیم، آن سایت به مرور و به صورت خودبخود توسط گوگل فراموش می شود. در ضمن این بسیار مهم است که مطالبی را که در سایت قرار می دهیم با کیفیت بوده، واقعی و درست باشند . که این مساله مربوط به تولید محتوا می باشد. در تولید محتوا لازم است که یک سری نکات را رعایت کنید، ازجمله: انتخاب نمودن موضوعی مرتبط با سایت، واضح بودن مطالب، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده از لینک های داخلی و خارجی، به کار بردن تصاویر یا ویدئو، انتخاب عناوین مناسب و درست، به صورت رنگی و… .
باید توجه داشت در صورتی که گرافیک سایت مناسب نباشد، کاربران با اولین بازدید، از آن خارج می شوند. اولین موضوعی که باعث می شود کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت بمانند، مرتب و جذاب بودن است. به طور معمول طراحی قالب سایت و نحوه چینش صفحات وب به وسیله ی نرم افزارهایی چون فوتوشاپ انجام می شود که آن را طراحی گرافیک سایت می گویند. در طراحی گرافیک سایت باید از تصاویر و طرح های گرافیکی مد نظر مشتری استفاده کرد. در صورتی که وب سایت بر اساس رنگ سازمانی باشد لازم است از همان رنگ در طراحی گرافیک سایت استفاده کرد، در غیر اینصورت لازم است در مورد انتخاب رنگ نظر مشتری را پرسید. در طراحی گرافیک سایت از رنگ ها برای مفاهیم متفاوتی استفاده می شود. برای مثال از رنگ های خانواده قرمز برای بخش فروش و تبلیغ سایت بیشتر استفاده می شود، زیرا این رنگها نگاه کاربران را به سمت خود می برد. خانواده رنگ های آبی حس اعتماد و آرامش را در مشتری ایجاد می کند، در طراحی سایتی که نیاز به جلب اعتماد مشتری دارد بهتر است از این رنگ استفاده کنید. از مهم ترین اصول طراحی قالب سایت توجه به نیاز مشتری می باشد، بنابراین لازم است سلیقه مشتری را در نظر گرفت و در سایت مطالبی را قرار داد که مورد پسند مشتری می باشند.
مجموعه خدمات طراحی سایت کدامند؟
لازم است بدانیم یک سایت چه خدماتی را می تواند به کاربران ارائه دهد. بعضی از خدمات طراحی سایت به کسب و کارهای خاصی مربوط می شوند و برای همه ی وب سایت ها ضروری نیستند و هر سایتی دارای مجموعه خدماتی می باشد. در ادامه خدمات مربوط به طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت حرفه ای و طراحی سایت سفارشی را بیان خواهیم کرد.
طراحی سایت فروشگاهی
اگر شما صاحب یک فروشگاه هستید و یا تمایل دارید کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرده و کالا بفروش برسانید، در این صورت حتما به طراحی یک سایت فروشگاهی نیاز خواهید داشت. یکی از برتری های وب سایت ها نسبت به سایر شبکه های اجتماعی این است که مشتری ها در خرید محصول به وب سایت ها زود تر اعتماد می کنند. همچنین ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که راه های افزایش فروش سایت چیست؟ در ادامه مجموعه خدمات طراحی سایت فروشگاهی را بیان می نماییم:
طراحی نمودن وب سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا: روشی برای طراحی وب سایت ها می باشد که باعث می شود صفحات وب، در انواع دستگاه ها و صفحه نمایش ها با اندازه های متفاوت مانند صفحه لپ تاپ، موبایل، تبلت و…به خوبی نمایش داده شود. از آن جا که امروزه اکثر مردم با استفاده از موبایل در سایت ها جست و جو می کنند، بسیار مهم است که سایت شما بتواند به خوبی با موبایل سازگاری داشته باشد.
دارای پنل مدیریت اختصاصی برای مشتریان: پنل مشتری دارای نام کابری و رمز عبور برای هر مشتری بعد از ثبت نام می باشد.
شامل بخش سبد خرید کالا: در سایت های فروشگاهی سبد خرید نرم افزاری ست که در آن خرید محصولات راحت تر صورت می پذیرد. در سبد خرید، مشتری ها می توانند چندین محصول را به سبد اضافه نموده و یا انتخاب های خود را اصلاح نمایند. به عنوان مثال محصولی را حذف و یا اضافه کنند.
مدیریت کاتالوگ های فروش: کاتالوگ تعریفی از محصول می باشد. در صورتی که می خواهید محصولات خود را به فروش برسانید لازم است آن ها را با جزئیات و ویژگی های کامل به مشتری معرفی کنید، در واقع کاتالوگ شناسنامه محصول می باشد، دفترچه ایست شامل عکس، نام، قیمت و ویژگی های محصول.
مدیریت سفارش های قدیمی و سفارش های در حال انجام: به مدیریت و پیگیری سفارشات از زمان ثبت سفارش تا خروج محصول از شرکت، مدیریت سفارش می گویند. مدیریت سفارش شامل همه مراحل از جمله: موجودی کالا، سفارش، تایید، ضمانت تامین کلا، تحویل کالا و… می باشد.
مدیریت مشتریان و دسترسی به آنها: به تمامی فرآیندها که باعث جذب، افزایش مشتریان، افزایش فروش سایت و نگهداشتن مشتری ها می شود مدیریت ارتباط با مشتری می گویند. در واقع مدیریت ارتباط با مشتری به معنای سرمایه گذاری بر روی مشتریان می باشد. ارتباط با مشتری به ساده سازی فرآیند فروش، بازاریابی، خدمات ارائه شده به مشتری، حسابداری و مدیریت شرکت های در حال رشد کمک می کند. با شناسایی انواع مشتریان و طبقه بندی آنها به عنوان مشتری های قدیمی و طرفدار محصولات، مشتری های با تقاضای کم سفارش و مشتری های تازه پیدا شده می توانید امتیازاتی برای هر کدام تعیین کنید. و با آنها ارتباط برقرار کرده و نظرشان را در مورد محصولات بپرسید.
انواع روش پرداخت الکترونیکی و اتصال به درگاه پرداخت: پس از انتخاب محصول توسط مشتری و ثبت سفارش لازم است هزینه آن را پرداخت کنند. بنابراین لازم است برای سایت خود درگاه پرداخت الکترونیکی ایجاد کنید.
و سایر موارد: کسب اعتماد مشتری با استفاده از نماد الکترونیک، مدیریت کالا ها و اقلام موجود در انبار و اتصال انبار به سایت، مدیریت های حمل و نقل و اتصال به سیستم های پستی، ایمن و سریع بودن سایت، طراحی وب سایت بهینه و سئو شده، دسته بندی محصولات در سایت و ایجاد گالری تصاویر و نمایش نمونه کارها و نمایش کالاهای پر فروش در سایت و اعمال تخفیف های مورد نیاز از جمله اقدامات لازم برای افزایش خدمات، در طراحی سایت فروشگاهی می باشند.
طراحی سایت شرکتی
شرکت ها با استفاده از وب سایت مخصوص به خود، می توانند به راحتی تبلیغ کنند و از سرار دنیا مشتری پیدا کنند. امروزه لازم است که هر شرکت دارای یک وب سایت باشد، زیرا با استفاده از وب سایت شرکتی می توان شرکت و محصولات خود را به همه معرفی کرد، به گونه ای که مردم در فاصله های بسیار دور از شرکت، آن را بشناسند و به راحتی محصولاتش را سفارش دهند.
ویژگی های یک وب سایت شرکتی
این سوال پیش می آید که، یک وب سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد که به بهترین شکل عمل نموده و برای شرکت بازدهی خوبی داشته باشد؟ بهتر است که وب سایت شرکت دارای یک قالب ساده و مناسب بوده و دارای معرفی کلی به همراه شماره تماس و راه های ارتباطی در صفحه اول خود، معرفی و توضیح در مورد خدمات و تسهیلات، معرفی محصولات و نمایش آنها در گالری تصاویر و دارای فونتی مناسب به همراه رنگ بندی باشد.
نمونه های زیادی از طراحی سایت شرکتی وجود دارند که بسیار خشک و بی روح هستند، مشکل این وب سایت ها این است که از زبان حرفه ای کسب و کار، تصویر های سهام و طراحی وب گروهی و محتوای ثابت استفاده می کنند، که به تجارب مشتری و کاربر آسیب میزند. مناسب ترین راه برای ایجاد تجربه ثابت برند این است که خودتان بوده و راست گو باشید. لازم است با مشتری های خود صحبت نموده و راه ارتباط آنها با هم را نیز ایجاد کنید. در این صورت می توانید باعث افزایش فروش سایت شوید.
طراحی سایت حرفه ای
از نظر مخاطبان یک وب سایت حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟ شاخص های استاندارد یک سایت حرفه ای چه هستند؟ طراحی سایت حرفه ای به گونه ای ست که نظر مخاطب را، با اولین بازدید از سایت به خود جلب می کند. مواردی چون طراحی گرافیک سایت به صورت زیبا و ساده، سرعت بالای لود شدن و حفظ مفهوم و ماهیت اصلی سایت باعث میشوند طراحی سایت حرفه ای شده و نظر بازدیدکنندگان را جلب کند. که این نیز باعث افزایش فروش سایت خواهد شد. در صورتی که وب سایت اینگونه نباشد و نظر مخاطبان را جلب نکند، دو مورد از شاخص های مهم گوگل که نرخ پرش (Bounce Rate)،( که نشان می دهد آیا بازدیدکننده با دیدن سایت تمایل دارد صفحات دیگر سایت را ببیند یا خیر.) و مدت جلسه(Session Duration)،( مدت زمان باقی ماندن بازدید کننده در سایت از زمان ورود می باشد.) هستند را از دست می دهد. محتوا در طراحی سایت حرفه ای نیز بسیار مهم است. اینکه در محتوای سایت غلط املایی وجود نداشته باشد، جملات تکراری نباشند، از نوع فونت مناسب استفاده شود و… نیز دارای اهمیت می باشد.
طراحی سایت حرفه ای باید به گونه ای باشد که علاوه بر بازدیدکنندگان توجه موتورهای جست و جو را نیز به خود جلب کند. فرضا در صورتی که سایت شما دارای بخش مقالات باشد گوگل نیاز دارد که زمان ثبت و ویرایش مقاله ها را بداند. همچنین گوگل باید بداند کدام یک از محصولات شما از نظر مشتریان بهتر است. برای این کار لازم است گوگل از نتایج نظر سنجی مخاطبان آگاهی پیدا کند، بنابراین لازم است با تعریف طرحواره(schema) در بخش های مختلف سایت از این ویژگی بهره برد. که این از جمله نکات مهمی ست که در بهینه سازی سایت دارای اهمیت می باشد.
وب سایت های حرفه ای، سایت هایی هستند که طراحی آنها به طور خلاقانه ای صورت گرفته است. طراحی سایت حرفه ای ترکیبی از هنر و تکنولوژی می باشد.
طراحی سایت سفارشی
احتمالا حدس می زنید که طراحی سایت سفارشی تنها مربوط به طراحی قالب اختصاصی و ظاهر و گرافیک سایت می باشد در حالی که طراحی سایت سفارشی به امکانات سایت ربط دارد و کمتر به قالب و گرافیک سایت مربوط می شود. معمولا درصورتی که مشتری نیازمند وب سایتی باشد که برای کار خاصی بوده و دارای موضوعی مشخص برای کاربران خود باشد، لازم است از طراحی سایت سفارشی استفاده کند. متقاضیان طراحی سایت سفارشی در ابتدا ویژگی هایی که سایت باید داشته باشد مانند امکانات، فرم ها، نام و لوگوی سایت و… را می نویسند. سپس از یک طراح سایت می خواهند که سایت سفارش داده شده را طراحی کند.
در صورتی که طراحی یک سایت به گونه ای باشد که تمام نکات گفته شده در آن رعایت شده باشد، بازدید از سایت زیاد شده و تعداد مشتری ها افزایش می یابد، که این امر باعث افزایش فروش سایت می شود.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصطلاح دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی دیجیتالی یا بازاریابی اینترنتی نیز می گویند، در واقع زیر مجموعه ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات می باشد. که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از موبایل، به عنوان یک تخصص و دانش جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نوعی بازاریابی در بستر اینترنت می باشد. هر کاری که برای بازاریابی انجام می شود در صورتی که با ابزارهای دیجیتالی انجام شود، قسمتی از بازاریابی دیجیتالی می باشد. دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از ابزارها و تکنیک ها نیز می باشد، که به طور دقیق تر به معنای تسلط بر تکنیک هایی چون بهینه سازی، استراتژی محتوا، بازاریابی موبایلی، تولید محتوا و… می باشد. دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهایی چون وب سایت، اینترنت، موبایل و … برای بازریابی محصولات و خدمات می باشد.
سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟
به مجموعه اقداماتی که لازم است در سایت انجام دهید، تا در نتیجه ی موتورهای جست و جو مانند گوگل رتبه بهتری را به دست آورید، سئو یا بهینه سازی سایت می گویند. زمانی که در یک موتور جست و جو کلمه ای را سرچ می کنیم، لیستی از نتایج در تعدادی صفحه به ما نشان داده می شود. سایتی که در صفحه ی اول نشان داده می شود برای موتورهای جست و جو بهینه سازی شده است. امروزه در بازار رقابتی، سئو دارای اهمیت بالایی ست، در صورتی که می خواهید برند سازی کنید، مشتری های هدفمندی را پیدا کرده، هزینه ی بازاریابی را کاهش داده و سایت شما در نتیجه ی جست و جوی کاربران در صفحات اول موتورهای جست و جو قرار بگیرد، لازم است به سئو یا بهینه سازی سایت اهمیت بیشتری دهید.
نتیجه گیری
همانطور که در این مقاله بیان شد برای داشتن یک سایت خوب و کاربر پسند، لازم است سایت مطابق با نیاز مشتری بوده و طبق اصول طراحی سایت باشد. در صورتی که نیازمند یک سایت برای فروشگاه یا شرکت و یا کسب و کار خود می باشید، می توانید سفارشات خود را به شرکت وب تو نت بسپارید.