دلایل کاهش بازدید وب سایت
برای هر شغل آنلاینی ترافیک وب سایت مهم است. هنگامی که شما بازدید کنندگان بیشتری داشته باشید، فرصت بیشتری برای فروش و عرضه محصولات و خدمات خود دارید.
افت در ترافیک موتور جستجو می تواند به معنای وقوع یک فاجعه باشد. افت فوری ترافیک می تواند به دلیل مشکل فنی، تغییر اخیر وب سایت و یا بروزرسانی الگوریتم گوگل باشد. اما کاهش ترافیک وب سایت در مدت زمان طولانی تر می تواند به دلایل دیگری باشد.
در این مقاله سعی داریم به دلایل و علت های کاهش ترافیک و بازدید وب سایت بپردازیم.
وب سایت جدید
طراحی وب سایت جدید و یا تغییر در هر یک از موارد زیر می تواند باعث کاهش ترافیک شود:
چیدمان
کد
صفحات
آدرس های اینترنتی
محتوا
ابرداده
تصاویر
اغلب اوقات ترافیک سئو، ترافیک سایت را تشکیل می دهد و با بررسی محتوا و لینک ها می توانید این مشکل را رفع کنید.
کد رهگیری تجزیه و تحلیل حذف شده
اگر خوش شانس باشید ممکن است اتفاق خاصی در وب سایت شما رخ نداده باشد و فقط کد رهگیری Google Analytic شما به طور تصادفی از صفحات وب سایت شما حذف شده باشد.
برای رفع این موضوع می توانید وب سایت خود را از طریق یک ابزار جستجوگر رایگان Google Analytic اجرا کنید.
ابرداده منتقل نشده است
این یکی از بدترین حالاتی است که باعث کاهش ترافیک سایت شما می شود.
ممکن است شما یک وب سایت جدید راه اندازی نکرده باشید و فقط آن را به یک سیستم مدیریت محتوا جدید منتقل کرده باشید که در این انتقال برچسب های عنوان صفحه و توضیحات متا گم شده باشند.
گوگل از ترکیبی از عوامل استفاده می کند تا تصمیم بگیرد وب سایت شما در صفحات نتیجه موتور جستجو قرار بگیرد، اما رتبه بندی صفحه 1 معمولاً با داشتن کلمه کلیدی که کاربر در عنوان صفحه، جستجو کرده است، تعیین می شود.
اگر شاهد کاهش ناگهانی و یا پایدار ترافیک بودید، از ابزار ماشین Wayback استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا برچسب عنوان فعلی شما با قبل از کاهش ترافیک مطابقت دارد یا خیر؟!
در صورت وجود اختلاف، برچسب های عنوان خود را بروزرسانی کنید تا اطلاعات قدیمی منعکس شوند. هر چه تعداد صفحات بیشتری تحت تأثیر قرار گیرند می توانید ترافیک بیشتری داشته باشید.
انتقال از http به https
یکی دیگر از مشکلات رایج تغییر نام دامنه، پسوند های دامنه یا انتقال از http به https می باشد که شما از تغییر مسیر های موقت 302 به جای تغییر مسیر های دائمی 301 استفاده می کنید.
معماری جدید اطلاعات
اگر مشغول بهبود تجربه کاربری سایت خود بوده اید و بدون در نظر گرفتن تأثیر سئو، در URL ، پیمایش، پیوند های داخلی یا نقشه های سایت تغییری ایجاد کرده اید، احتمالاً باعث کاهش ترافیک شده اید. زیرا چند هفته طول می کشد تا موتور های جستجو بتوانند سایت شما را خزیده و دوباره آن را فهرست بندی کنند.
اگر تغییرات زمانی اتفاق افتاده باشد که در اوج ترافیک بوده اید، این موضوع می تواند بیشترین آسیب را به شما بزند.
با درج نسخه قبلی و یا اضافه کردن اصطلاحات در تغییر مسیر ها می توانید این اوضاع را بهبود ببخشید.
اگر چند ماه پیش فعالیت سئو خود را متوقف کرده اید و یا از تمرکز خود بر روی سئو کاسته اید، سایت شما می تواند به خوبی رتبه ها کاهش دهد و به صفحه 2 و یا بالاتر از آن برسد.
برای مرتفع کردن این موضوع بهتر است لینک هایی از صفحات معتبر خارج از سایت به صفحات فرود خود داشته باشید.
حذف پیوند ها از سایت های دارای دامنه بالا
گاهی اوقات پیوندی با دامنه بالا از مجله یا دانشگاهی که سالها در آنجا بودید بدون اخطار حذف می شود.
شاید آنها وب سایت خود را بروزرسانی کرده باشند، و شاید یک حرکت صحیح سئو را انجام نداده باشند، اما از دست دادن آن پیوند با ارزش بسیار بالا می تواند کافی باشد تا شما را از +Google برتر برکنار کند.
مطمئناً آنها چیزی در مورد این تغییرات به شما نخواهند گفت. پس مرتباً بک لینک های سایت خود را چک کنید.
جستجوی تغییرات رفتار مشتریان
رفتار مشتریان را دائماً بررسی کنید. گاهی تغییر رفتار خرید مشتریان باعث کاهش ترافیک سایت می شود.
اجرای کمپین های پولی بدون ردیابی صحیح
یکی دیگر از دلایل کاهش ترافیک نسبت به سال های گذشته اینست که بدون تبلیغات AdWords و یا Google Analytic، کمپین های تبلیغاتی پولی اجرا می شود.
بروزرسانی الگوریتم گوگل
گوگل به طور مداوم در الگوریتم های خود تغییراتی ایجاد می کند که می تواند بر ترافیک وب سایت شما تأثیر بگذارد.
تنها نکته مهمی که وجود دارد اینست که در سایت خود از روش های صحیح سئو استفاده کنید و سایتتان سازگار با موبایل باشد.
اضافه بار سرور
سرور وب سایت شما ممکن است بیش از حد بارگذاری شود. ممکن است تعداد افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند بیش از حد زیاد باشد و باعث بار ترافیکی بر روی سرور شود و سرور وب سایت شما قادر به پاسخگویی به این حجم ترافیک نباشد. پس بایستی مرتباً حجم ترافیکی بر روی سرور را چک کنید.
توزیع ترافیک جغرافیایی خود را چک کنید. بیشتر وب سایت ها دارای ترافیک جهانی هستند و بسته به کشور هایی که از وب سایت شما بازدید می کنند، اگر شاهد افت ناگهانی یک کشور باشید، در صورت داشتن شناسه IP می توانید در یک سطح دولتی سانسور و یا انسداد داشته باشید.
بروزرسانی الگوریتم فیس بوک
اگر برند شما به پست های ارگانیک فیس بوک به عنوان منبع اصلی ترافیک وب سایت تکیه می کند، بروزرسانی فیس بوک می تواند سطح ترافیک وب سایت شما را کاهش دهد.
بازاریابی و هزینه های تغییر
دلیلی که بیش از حد به نظر می رسد که چرا ترافیک وب سایت کاهش یافته است، تغییر در سایر فعالیت های بازاریابی غیر دیجیتالی می باشد. تغییر در بودجه، فعالیت و یا نتایج هر یک از کانال های بازاریابی زیر می تواند بر ترافیک وب سایت شما اثرگذار باشد :
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات در فضای باز
تبلیغات مطبوعاتی
روابط عمومی
کاتالوگ ها
جزوه ها
تیم فروش
…
کانال های دیگر بازاریابی خود را مرور کنید و ببینید چه تغییراتی در ترکیب بازاریابی شما ایجاد شده است.
خلاصه
با بررسی هر یک از عوامل گفته شده می توانید به دلیل کاهش ترافیک وب سایت خود پی برده و به رفع آن بپردازید.