تفاوت وب سایت و پورتال چیست؟
3.9/5 – (14 امتیاز)
وب سایت و پورتال دو اصطلاح مجزا هستند، اما بین آنها همبستگی نیز وجود دارد. وب سایت و پورتال هر دو دارای رابط مبتنی بر وب هستند. یک وب سایت مجموعه ای از صفحات وب است در حالیکه یک پورتال به عنوان دروازه ای به شبکه های جهانی وب عمل می کند و از خدمات بسیاری پشتیبانی می کند.
تعریف وب سایت
وب سایت مجموعه ای از صفحات وب است که در یک مکان در اینترنت قرار می گیرد و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی است. محتوا در یک وب سایت در سطح جهان قابل مشاهده و استفاده عمومی است و همچنین برای افراد مختلف یکسان است. کاربران برای دسترسی به وب سایت نیازی به ورود ندارند. کاربران می توانند هر کار خاصی را انجام دهند و وب سایت از کار آنها پشتیبانی می کند. یک وب سایت می تواند مختص به یک صنعت یا محصول و یا خدماتی خاص باشد. وب سایت ها به منظور اطلاع رسانی و آموزش به کاربران در مورد صنعت یا محصولات و خدمات مورد نظر راه اندازی می شوند. در وب سایت ها معمولاً استفاده از پایگاه داده شخصی وجود ندارد و وب سایت ها معمولاً به این پایگاه داده ها مراجعه نمی کنند.
تعریف پورتال
یک پورتال وب یک سیستم مدیریت دانش معمولی است که امکان ایجاد یا اشتراک، تبادل و یا استفاده مجدد دانش را برای سازمان ها یا شرکت ها فراهم می کند. پورتال یک مکان خصوصی در اینترنت است که از طریق URL منحصر به فرد (آدرس وب) بازیابی می شود و احتمالاً ورود به آن با شناسه و رمز ورود انجام می شود. محتوای پورتال وب به صورت محافظت شده و مخصوص کاربر می باشد و رابط کاربری آن می تواند عمومی و یا خصوصی باشد.
پورتال اجازه دسترسی به نقش های کاربر چندگانه را می دهد. مطالب موجود در یک پورتال وب پویا بوده و مکرراً تغییر می کنند. قابلیت مشاهده یک محتوای خاص از شخصی به شخص دیگر تغییر می کند و این بدان معناست که یک محتوا می تواند برای یک کاربر خاص منحصر به فرد باشد و بر اساس تنظیمات عضو گروه باشد و همچنین محتوا و مطالب می توانند از منابع مختلف و متنوع جمع آوری شوند.
پورتال ها را می توان به دو طبقه یا کلاس تقسیم بندی کرد:
پورتال های افقی(پورتال های تصدی افقی)
پورتال های عمودی(پورتال های تصدی عمودی)
پورتال های افقی مشابه وب سایت های عمومی هستند که سعی در ارائه ی هر نوع خدمات مورد نیاز کاربران خود را دارند.
پورتال های عمودی به صورت کاربر محور کار می کنند و اطلاعاتی را ارائه می دهند که مخصوص سازمان است.
تفاوت های کلیدی بین وب سایت و پورتال(درگاه)
وب سایت مجموعه از صفحات وب به هم پیوسته است که از همان دامنه میزبانی می شوند و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی است در حالیکه پورتال یک وب سایت سفارشی است که شامل اطلاعاتی از یک کلاس گسترده از منابع در یک حالت پایدار است.
یک درگاه معمولاً کاربر محور است در حالیکه یک وب سایت متعلق به یک سازمان و یا شرکت است.
بین وب سایت و کاربر هیچگونه ارتباط متقابلی وجود ندارد در حالیکه بین پورتال و کاربر این ارتباط برقرار می باشد.
یک وب سایت دامنه دانش اولیه نیست در حالیکه پورتال عبور از سیستم مدیریت دانش است.
در پورتال اطلاعات به صورت مرتب بروزرسانی می شوند در مقابل منابع اطلاعاتی در وب سایت به ندرت بروزرسانی می شوند.
از دیگر تفاوت های وب سایت و پورتال می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
عملکرد پورتال وب
بروزرسانی وب سایت:
توسعه پورتال به شما در بهبود توانایی وب سایت کمک می کند تا بتوانید اطلاعات با کیفیت ارائه دهید. بنابراین یک پورتال ابزار جدیدی است که به عنوان یک رویکرد ارتباطی متفاوت برای ارائه بهتر اطلاعات عمل می کند.
بهبود روابط ایمن:
پورتال روابط را بی حد و حصر بهبود می بخشد که این امر به بهبود روابط بین مشتری و شرکت کمک می کند زیرا با ارائه اطلاعات پرکاربرد و فیلتر شده بر روی یک پلتفرم کاربر پسند و جامع، در بهبود روابط مشتری خود کمک می کند.
دامنه ی خاص:
توسعه دامنه ی خاص پورتال به شما در جذب کابرانی که به دنبال اطلاعات و خدمات در یک دامنه هستند کمک می کند. بنابراین پورتال به شما در جذب منطقه خاصی از دامنه کمک می کند.
تعامل:
هنگامی که خدمات طراحی پورتال به صورت کارآمد انجام می شود، به شما در تعامل بهتر با مشتریان و کاربران کمک می کند. پورتال ها به شما کمک می کنند صفحات وب خود را بسیار تعاملی کنید و مخاطبان خود را بهتر هدف گذاری کنید.
فرآیند خدمات طراحی وب پورتال:
توسعه و طراحی پورتال یک هنر پیچیده است چرا که عملکرد آن بسیار دشوار است. پروسه پیچیده توسعه پورتال شامل مراحل مشابه توسعه وب سایت است. اگرچه در ویژگی ، عملکرد، کد نویسی، آزمایش و ادغام با یکدیگر متفاوت هستند.
عملکرد وب سایت ها
داستان خود را بگویید:
یک وب سایت به شما قدرت می دهد تا در مورد محصولات و خدمات خود به مشتریان اطلاع رسانی کنید و همچنین به شما کمک می کند تا آنها را در تعامل طولانی نگه دارید و متقاعدشان کنید تا شرکت شما را انتخاب کنند.
پاسخ به سوالات متداول:
وب سایت ها به شما کمک می کنند تا سوالاتی که توسط مشتریان جدید پرسیده می شود پاسخ دهید و یا سردرگمی آنها را حل کنید و علاوه بر آن وب سایت ها می توانند قوی ترین پایگاه مشتریان شما باشند. بنابراین وب سایت ها به شما کمک می کنند تا ضمن کاهش زمان خود و مشتری، مشتریان بهتری نیز جذب کنید.
پشتیبانی از جزئیات تماس:
صفحه تماس با ما در وب سایت شما دروازه ای از مشتریان بهتر است و به کاربران شما این امکان را می دهد تا در مورد روش های مختلف ارتباط با شما مانند آدرس ایمیل، شماره تلفن، آدرس دفتر شما و غیره حق انتخاب داشته باشند که این موضوع به شما برای جلب اعتماد مشتریان و کسب اعتبار بیشتر کمک می کند.
اعتبار بسازید:
وب سایت خود را حرفه ای بسازید و به آن اجازه دهید تا همه چیز را درباره محصولات و خدمات و خط مشی های شما بیان کنند.
پایگاه کاربران خود را گسترش دهید:
با فعالیت های وب سایت و سئو خود می توانید دیدگاه شغلی خود را گسترش و کاربران خود را آگاهی دهید.
فرآیند توسعه وب سایت:
با روش صحیح ساخت وب سایت که شامل مراحل جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی، نوشتن مطالب، برنامه نویسی، تست و بررسی و راه اندازی است، می توانید یک وب سایت حرفه ای داشته باشید و از مزایای آن استفاده کنید.
نتیجه گیری
وب سایت و پورتال بر اساس اطلاعات شخصی سازی شده و دسترسی سریع از یکدیگر متفاوت می شوند، به این معنا که پورتال ها اطلاعات شخصی به کاربران ارائه می دهند درحالیکه وب سایت ها اینگونه نیستند.